نمای خشک و هر آنچه باید درباره آن بدانیم

همانطور که می دانید در طراحی و ساخت یک ساختمان، نما از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع طراحی و انتخاب نما یکی از مهم ترین بخش های ساخت و ساز ساختمان است. در طراحی و انتخاب نما اصولی موارد زیادی باید در نظر گرفته شود از جمله زیبایی نما، مصالح مورد نیاز برای اجرای نما، هزینه های پروژه، دوام و پایداری نما، روش و زمان اجرا. با پیشرفت تکنولوژی و مدرن شدن معماری، دکوراسیون و صنعت ساختمان، نمای ساختمان و روش های اجرای آن نیز دستخوش تغییراتی شده است. از جمله این تغییرات می توان به رواج روش های اجرای نما خشک اشاره کرد. این روش به دلیل مزایایی که دارد بسیار محبوب شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی این نوع نما بپردازیم.

نمای خشک چیست؟

برخلاف روش های سنتی، در این سیستم ملات برای اجرای نما وجود ندارد. در واقع در نمای خشک نوعی سیستم نصب سبک با اتصالات مکانیکی جایگزین ملات برای نصب نما به ساختمان می شود. نمای خشک از چندین لایه شامل پوسته بیرونی، فضای داخلی تهویه شده، لایه عایق حرارتی و دیواره داخلی ساختمان تشکیل شده است. بنابراین بین دیوار اصلی ساختمان و مصالح به کار رفته در پوسته ساختمان فاصله مشخصی وجود دارد. تمامی لایه های نما خشک با استفاده از سازه های فولادی و آلومینیومی بر روی سازه اصلی و اسکلت ساختمان نصب می شوند.
انواع نماهای خشک
این نوع نما بر اساس نحوه نصب و قرارگیری اتصالات در نمای خشک به دو دسته قابل مشاهده و نامرئی تقسیم می شود.

سیستم های نمای خشک قابل مشاهده

در سیستم های اجرای نمای خشک قابل رویت یا قابل رویت، بخشی از بست های مورد استفاده برای نگهداری سرامیک ها از بیرون ساختمان قابل مشاهده است. البته راه هایی برای کاهش توجه این بست ها وجود دارد که از آن جمله می توان به رنگ آمیزی قسمت های قابل مشاهده بست با رنگ قسمت بالایی اشاره کرد. در صورت انجام این کار، باید از رنگ های پایدار در برابر عوامل جوی استفاده کنید، زیرا این بست ها به دلیل عوامل جوی در معرض آسیب هستند.

سیستم های نمای خشک نامرئی

در سیستم های نمای خشک نامرئی یا نامرئی، بست های مورد استفاده پس از نصب نما قابل مشاهده نیستند. در واقع قبل از نصب نما، عملیاتی در سطح بالایی ساختمان انجام می شود که بسته به نوع سیستم ممکن است به صورت سوراخ یا شیار در پشت یا لبه های بالا باشد.

نمای سرامیک به روش آنیل، سرامیک خشک به روش نامرئی، سرامیک خشک به روش نامرئی
مزایا و ویژگی های نمای خشک
این نمای مدرن به دلیل ویژگی های مثبت و مزایای بی شمارش بسیار محبوب شده است. در اینجا به مزایا و ویژگی های انتخاب و نصب نمای خشک به عنوان نمای ساختمان اشاره می کنیم.
1. مشاهده سرعت اجرا
از آنجایی که در نمای خشک از اسکلت فلزی به عنوان الگو و مدل اجرای نما استفاده می شود، می توان نما را بدون استفاده از داربست تهیه کرد. این فرآیند سرعت اجرای نمای خشک را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و تا 50 درصد در زمان اجرای پروژه صرفه جویی می کنید.
2. کیفیت بالا
یکی از مزایای نمای خشک این است که می توان آن را از هر نوع متریالی اعم از اجرای نمای کامپوزیت، HPL، سنگ، سرامیک، آجر، آلوکوتا، چوب پلاستیک، ترمووود (چوب)، سیمان (تخته هوشمند) ساخت. )، از مش فلزی کششی / فلزی منبسط شده، نمای GRC / GFRC و … به صورت صنعتی استفاده شده است. این ویژگی نمای خشک باعث شده تا بسیاری از مشکلات پیش روی طراحان، مهندسان، متخصصان و مجریان پروژه برطرف شود و با استفاده از این متریال در هر اندازه، ضخامت و رنگی که لازم باشد، کیفیت نما و اجرای کامل طرح مورد نظر حاصل خواهد شد. از طرفی با تولید صنعتی مصالح مورد نیاز بالای نما و مقاطع زیرسازی نما از جمله پروفیل های آهنی، آلومینیومی یا گالوانیزه و فولادی با کاهش خطاهای انسانی و در نتیجه کاهش مواجه هستیم. افزایش کیفیت نهایی مصالح و نمای اجرا شده.
3. کاهش اتلاف انرژی
با توجه به استفاده از عایق حرارتی در سیستم نمای خشک می توان بیان کرد که این نما از اتلاف انرژی ساختمان جلوگیری می کند و هزینه ها را کاهش می دهد. در این سیستم یک لایه عایق حرارتی به صورت مستقل و با استفاده از چسب یا اتصالات مکانیکی به بدنه ساختمان متصل می شود. پس از این اتصال، قاب یا اسکلت نگهدارنده که می تواند از چوب، فولاد یا آلومینیوم باشد بر روی ساختمان نصب می شود. با این فرآیند فاصله مشخصی بین نمای خشک و عایق حرارتی وجود خواهد داشت و این فضای خالی نیز عایق در برابر اتلاف انرژی است.
4. قابلیت تعویض یا تعمیر نما
اگر آلمانی با روکش خشک نما آسیب ببیند، به راحتی می توان قسمت کوچکی از روکش و نما را باز کرد. اگر قابل تعمیر باشد، آسیب وارده به آن قسمت قابل ترمیم است و یا اگر قابل تعمیر نباشد، می توان آن قطعه را به طور کامل با قطعه جدید تعویض کرد. این قابلیت در بسیاری از انواع دیگر نماها وجود ندارد و در صورت آسیب دیدن بخشی از نما، برای تعویض کامل آن باید هزینه زیادی پرداخت کنید.
5. نصب آسان
برای نصب سیستم نما خشک نیازی به کارگر حرفه ای نیست چرا که نصب آجر و ریل در این سیستم مکانیکی است بنابراین نگرانی خاصی در نصب آن وجود نخواهد داشت و خبری از دستمزد گزاف نیست.

6. بدون ضایعات ساختمانی و آلودگی صوتی
از آنجایی که سیستم نمای خشک را می توان مستقیماً بر روی دیوار ساختمان اجرا کرد و نیازی به برداشتن سطح دیوار موجود نیست، اجرای این سیستم هیچ گونه ضایعات و ضایعات ساختمانی ایجاد نمی کند و آلودگی صوتی ایجاد نمی کند. به دیگران.
7. قابلیت اجرا برای ساختمان های بلند
همانطور که توضیح داده شد در این سیستم از ملات استفاده نمی شود. به همین دلیل برای پروژه ها و ساختمان های بلند می توان نماهای خشک را بسیار سریعتر و آسانتر از سایر نماها مانند نماهای آجری نصب کرد.
استفاده از نمای خشک در ساختمان مزایای دیگری نیز دارد از جمله:
عمر ساختمان افزایش می یابد.
وزن و حجم فونداسیون را کاهش می دهد.
طراحی آن کاملا مهندسی شده است و هیچ مواد زائدی وجود ندارد.
مواد آن توانایی سازگاری کامل با تغییرات دما را دارند.
امکان بازیافت مواد مورد استفاده وجود دارد.
نیازی به ادغام و اتصال به سطح زیرین و سطح ساختمان ندارد.
سازگاری کامل با انواع سیستم های سازه ای مانند اسکلت فلزی و بتنی دارد.
مصالح مورد استفاده در نمای خشک
برای اجرای نمای خشک در انتخاب مصالح مختار هستید و می توانید از هر نوع مصالح قابل استفاده برای نمای داخلی و خارجی ساختمان در هر اندازه و ضخامتی از 5 میلی متر تا 50 میلی متر استفاده کنید. از جمله متریال های متداول برای اجرای نماهای خشک می توان به کاشی و اجرای نمای سرامیک خشک چینی، ورق های کامپوزیت، کرتین وال، کاشی های سفالی و … اشاره کرد.

مقایسه نمای خشک و نمای ملات

همانطور که از عنوان نمای خشک مشخص است و قبلا توضیح دادیم، تفاوت اصلی نمای خشک با نمای سنتی یا ساروج در نوع نصب مصالح نما به سازه ساختمان است. در نمای خشک بر خلاف نمای ملات از ملات استفاده نمی شود و سطح بالایی نما به وسیله اتصالات مکانیکی و عمدتاً فلزی به سازه ساختمان متصل می شود.
قبل از ایجاد سیستم نمای خشک، از ملات یا چسب سیمان برای اتصال نما به سازه اصلی ساختمان استفاده می شد. این نوع سیستم دارای مشکلات و محدودیت هایی بود از جمله اینکه در این روش امکان استفاده از عایق یا لایه عایق وجود نداشت و باعث اتلاف انرژی زیاد و ورود آلودگی هوا و صوتی به داخل ساختمان می شد. همچنین فشار و بار باد در ارتفاعات استحکام نما را زیر سوال برد و باعث ریزش نما شد که خطرات جبران ناپذیری را در پی داشت.
در سیستم نما خشک، مصالح مورد استفاده برای نما با زیرسازی آلومینیومی و بدون استفاده از نیروی چسبندگی بر روی سازه اصلی ساختمان اجرا می شود و در نهایت عمر نما حتی در صورت نصب صحیح و مهندسی، افزایش می یابد. می توانید مطمئن باشید که به هیچ وجه سقوط نمی کند و حتی در شرایط آب و هوایی سخت نیز آسیبی نمی بیند.
در روش سیستم نما خشک، نمای ساختمان دولایه است که در آن یک لایه عایق و یک محفظه خالی وجود دارد. محفظه خالی به عنوان یک عایق برای محافظت از ساختمان در برابر شرایط جوی، آلودگی صوتی و سایر اختلالات عمل می کند. تهویه جریان هوای داخل این محفظه با توجه به شرایط اقلیمی محل ساختمان و بسته به نیاز آن منطقه قابل تغییر است. برای شرایط اقلیمی گرم و مرطوب می توان هوای داخل این فضا را تهویه کرد اما برای شرایط آب و هوایی سرد و خشک طراحی نما به گونه ای انجام می شود که هوا در داخل فضای خالی محبوس شود تا عایق بهتری برای فضا ایجاد شود. ساختمان.

چرا استفاده از نمای خشک رایج شد؟

یکی از عواملی که نیاز به سیستم اجرای نما خشک را ایجاد کرد، سختی اجرا و مشکلات مکرر دیگری بود که در اجرای سیستم نما سنتی مانند نما ملات وجود داشت. به عنوان مثال ریزش نما بر اثر عوامل مختلف در اجرای نما ملات یکی از مشکلات رایج این روش بود. از طرفی با توسعه تولید و پیشرفت تکنولوژی، محصولات به کار رفته در نمای ساختمان ها به سمت مدرن شدن رفت و محصولات جدیدی برای نما ایجاد شد که با مزایا و ویژگی های خود توجه طراحان و مهندسان ساختمان ها را به خود جلب کرد. . اما با سیستم ملات، محدودیت هایی در انتخاب مصالح وجود داشت. به عنوان مثال سرامیک های چینی دارای جذب آب بسیار پایین تا 0.5 درصد هستند که به همین دلیل چسبندگی ملات ماسه سیمان به این نوع مواد صفر است.
بنابراین استفاده از سرامیک چینی در نما به روش سنتی امکان پذیر نیست. البته این امر در مورد سایر مصالح ساختمانی مدرن از جمله HPL، Corin و Thermowood نیز صدق می کند. در نهایت با وجود محدودیت ها و مشکلات اجرایی از این دست، لزوم استفاده از اتصالات خشک در نمای ساختمان به وجود آمد. با پیدایش سیستم نما خشک، اجرای این نوع نما سیستم مورد استقبال زیادی قرار گرفت زیرا در این سیستم امکان نصب مصالح ساختمانی جدید با تنوع طرح، متریال و رنگ بالا وجود داشت و اجرای این روش بسیار آسان تر از روش های اجرای سنتی است. نما بود.
اجزای سیستم نمای خشک
عایق حرارتی: به صورت مستقل و با اتصال مکانیکی، یک لایه عایق حرارتی با چسب یا اتصالات مکانیکی به زیر کار یعنی دیوار اصلی ساختمان متصل می شود.
فضای خالی: برای جلوگیری از ورود رطوبت به ساختمان، اتلاف انرژی و تهویه، فضای خالی بین نما و عایق در نظر گرفته می شود.
قاب نگهدارنده: برای ساخت قاب که به عنوان تکیه گاه نما استفاده می شود، می توان از مواد مختلفی مانند چوب اشباع، فولاد یا آلومینیوم استفاده کرد. نکته قابل توجه طراحی اولیه فواصل و اندازه هاست که باید به گونه ای باشد که در برابر عوامل مخرب جوی مانند باد و رطوبت مقاومت بالایی داشته باشند.
مصالح و اتصالات نما: برای مصالح نما، هر گونه مصالحی که می توان به صورت خشک اعمال کرد، از جمله سنگ، ورق کامپوزیت، ترمووود، می توان از سرامیک چینی خشک، شیشه، کاشی، آجر سفالی و … استفاده کرد.
انواع روش های نصب نمای خشک
روش های مختلفی برای نصب نمای خشک وجود دارد که عبارتند از:
اتصال به ساختار کاست
اتصال به سازه نگهدارنده
نصب تابلوهای ستون با گیره داخلی
نصب مستقیم با استفاده از گیره چاقو و دو شاخ با استفاده از ابزارهایی مانند دریل و سر مته، دستگاه دریل آندرکات شامل دریل دستی، پایه مته ماشینی و مته اتوماتیک.
نکات مهم در اجرای نمای خشک
در انتخاب قاب تکیه گاه باید به استحکام و مقاومت بالای آن توجه کرد.
مصالحی که برای فونداسیون نمای خشک انتخاب می شوند باید با یکدیگر سازگاری داشته باشند تا در اثر ناسازگاری شیمیایی با یکدیگر دچار خوردگی نشوند.
مصالح به کار رفته در فونداسیون و نما باید از نظر زیبایی بررسی شود تا با یکدیگر سازگاری داشته باشند.
اتصالات باید ضخیم و بادوام باشند تا در برابر سرما، گرما، بخار آب و گازهای موجود در هوا مقاومت کنند.
آب بندی پنجره ها، درزها، برآمدگی ها و نقاط کور ساختمان باید با نهایت دقت انجام شود.
پس از نصب و تکمیل نمای خشک، کیفیت کل سازه نما باید بررسی و آزمایش شود.
قیمت اجرای نما خشک
در هزینه نهایی و تمام شده اجرای نمای خشک پارامترهای مختلفی موثر است که مهمترین آنها عبارتند از:
قیمت و نوع مواد انتخاب شده برای سطح بالایی
نوع سیستم مورد استفاده برای نصب نما
نوع سازه ساختمان
ابعاد مواد رویه و میزان برش مورد نیاز
شکل معماری و میزان خرابی های سطح نما
ارتفاع ساختمان
موقعیت جغرافیایی پروژه
لازم به ذکر است که هر چه متریال مورد استفاده برای رویه بزرگتر باشد، هزینه مصالح فونداسیون کمتر خواهد بود.
بهینه ترین حالت دیوار برای اجرای نما خشک که مصالح کمتری برای پی نما مورد نیاز خواهد بود، دیوارهای پیوسته با طول و ارتفاع زیاد و با حداقل تعداد و ابعاد بازشو می باشد. با افزایش سطوح بازشو، میزان مصالح مورد نیاز برای فونداسیون نما در هر متر مربع افزایش می یابد که در نهایت منجر به افزایش هزینه تمام شده نما می شود. با درک این موضوع می توان به این نتیجه رسید که برای دیوارهایی که ابعاد بزرگ شیشه وجود دارد و نما باید در قسمت های باریک بین این شیشه ها انجام شود، اجرای نمای خشک بسیار پرهزینه خواهد بود.

یک دیدگاه در “نمای خشک و هر آنچه باید درباره آن بدانیم”

دیدگاهتان را بنویسید