انواع سیستم‌ های اجرای نما خشک

منظور از نگاه خشک چیست و چه تفاوتی با ظاهر ساروژ دارد؟ فونداسیون با نمای خشک چگونه کار می کند و چه عواملی بر قیمت نمای خشک تمام شده تأثیر می گذارد. در این مقاله به تمام این سوالات در مورد نمای خشک پاسخ خواهیم داد و در مورد اینکه چرا دقیقا سیستم خشک بهترین انتخاب برای نمای ساختمان شما است صحبت خواهیم کرد.
این که آیا شما یک کارفرما هستید که قصد ساخت یک ساختمان را دارد یا فقط یک ساکن ساختمان، ایمنی یک موضوع بسیار مهم برای شما است. اگر بخواهیم به گذشته برگردیم، می‌توان گفت که روش ملات و دوغاب یکی از روش‌های رایج نماسازی ساختمان بود که مزایا و معایبی داشت. اما در حال حاضر سیستم ریشه زایی جدید و مدرن با استفاده از نمای خشک مورد استفاده قرار می گیرد که مزایای زیادی از جمله سرعت و ایمنی بالا دارد و به مراتب از روش ملات برتری دارد و به انتخاب اول بسیاری از افراد تبدیل شده است.
قسمتی از ساختمان که بسیار جلب توجه می کند نمای آن است و از این نظر اجرای نمای اصلی و مهندسی اهمیت زیادی پیدا می کند که تاثیر زیادی به ساختمان می دهد.

اگر برای تکمیل نما از مصالح مختلفی استفاده شود، این سوال در مورد بارگذاری ساختمان مطرح می شود. به منظور کنترل این بار و کاهش آن، اجرای نمای خشک با استفاده از فناوری ها و سیستم های روز روشی کاربردی است که در این مقاله قصد داریم به آن توجه کنیم. برای آشنایی کامل با نمای خشک و مصالحی که با این سیستم محقق می شود با ما همراه باشید.
اجرای نمای خشک جلوه ای از استفاده از فناوری ها، جزئیات و مصالح صنعتی در ساختمان است. سیستم نصب خشک می تواند به راحتی نیازهای عملکردی و معماری پروژه شما را با استفاده از انواع جزئیات پیاده سازی برآورده کند. در ارتباط با گسترش اجرای نماهای مدرن در کشورمان، بی شک شاهد افزایش استفاده از روش خشک نصب نما خواهیم بود.
ظاهر خشک چیست؟
نمای خشک نمای مدرن ساختمان است که در آن از اتصالات و اتصالات مخصوص به جای ملات استفاده شده است. این روش به خصوص در ساختمان های بلند بسیار سریعتر و ایمن تر از روش ملات است.
امروزه نمای آجری خشک، نمای سنگ خشک، نمای سرامیک خشک و … از پرطرفدارترین روش های نمای ساختمان می باشد. در نتیجه اجرای نمای خشک ساختمان یکی از روش های اجراست که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است.
هزینه اجرای نمای خشک
عوامل و پارامترهای مختلفی بر قیمت تمام شده نما خشک تاثیر می گذارند که مشخص است و این هزینه ها بسته به طرح نما و نوع متریال فونداسیون و قسمت بالایی نما متفاوت خواهد بود. . معیارهایی که بر هزینه نمای خشک تاثیر می گذارند عبارتند از:

نوع ماده انتخاب شده برای لایه بالایی،
روش و سیستم نصب مصالح نما،
نوع سازه ساختمان
ابعاد کاشی و مصالح سطحی، تعداد و تعداد برش های لازم،
طراحی نما و میزان آسیب دیدگی آن
ارتفاع ساختمان
، موقعیت ساختمان و شرایط آب و هوایی،
از آنجایی که معیارها بسیار متفاوت هستند، نمی توانید مبلغ دقیقی را در مورد هزینه دیوار خشک به صورت آنلاین دریافت کنید. برای دریافت هزینه مشخص با توجه به سیستم و نوع محتوای خود می توانید با کارشناسان سیمبولیزاین تماس بگیرید یا اطلاعات خود را از طریق فرم مشاوره بالای صفحه با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

دلیل محبوبیت نماهای خشک چیست؟
یکی از مشکلاتی که همیشه هنگام اتمام نما با روش سنتی یا ملات دار وجود دارد، ریزش یا ریزش مصالح در طول زمان است که مستلزم ایجاد و سیستم نوآورانه نصب خشک با اجرای خشک است. خطر نشت زیاد و ریزش مواد با گذشت زمان کاهش می یابد.
از طرفی با پیشرفت تکنولوژی و گسترش مدرنیته، مصالحی که بتوان با روش های سنتی و ملات ساروج استفاده کرد، وجود ندارد. به عنوان مثال، موادی مانند ظروف سنگی کامپوزیت و چینی را نمی توان ملات کاری کرد. از آنجایی که ظروف سنگ چینی دارای جذب آب بسیار کم و در نتیجه چسبندگی بسیار ضعیف با ملات و دوغاب هستند، این چسبندگی به حدی کم است که می توان آن را صفر در نظر گرفت.
مواد جدید دیگری مانند HPL یا Aquapanel وجود دارند که در طراحی مدرن مورد استفاده قرار می گیرند و فقط با خشک کردن قابل استفاده هستند، بنابراین برای تحقق الگوی مشابه چاره ای جز خشک کردن وجود ندارد. علاوه بر این سیستم،
محیط اجرای خشک روشی جدید برای اجرای نمای ساختمان است، نمای خشک مزایای بسیار دیگری نیز دارد. برای اینکه بتوان از ساختمان بهره برد، تیم مدیریت نمای خشک نیز امکانات زیادی دارد. تیمی که وظیفه اجرای نما با سیستم خشک را بر عهده می گیرد، علاوه بر ارائه حرفه ای ترین اجرا از صفر تا صد، باید هزینه های نواقص سیستم خشک را نیز پوشش دهد. اجرای مهندسی و کاهش ضایعات، کاهش بار خود بر روی ساختمان، مقاومت در برابر تغییرات دما و محیط

طبق استاندارد بین المللی
کیفیت بالا به عنوان نتیجه نهایی،
امکان نصب در ساختمان های بلند
کاهش تلفات انرژی
عدم وجود ضایعات ساختمانی و صدا،
نگهداری و تعمیر آسان بدون آسیب رساندن به سایر قسمت های نما،
روش برتر ملات (به ویژه در ساختمان های بلند)
نماهای خشک، تحقق شرکتها
– یکی از نکات اصلی و مهم در انتخاب پیمانکار. کیفیت و دوام نما به خودی خود تحت تأثیر قرار می گیرد.
از آنجایی که سیستم نمای خشک یکی از سیستم های جدید در صنعت ساختمان می باشد، در انتخاب پیمانکار آن باید بسیار دقت شود.
آجر خشک، نمای سنگ خشک، دیوار پرده، سرامیک خشک و غیره. نماهایی هستند که طرفداران زیادی دارند که با انتخاب نمای مناسب می توانند زیبایی و جلوه ای به نمای ساختمان ببخشند.
اجرای خشک نما
این روش اجرای سیستم خود استاتیک و مکانیکی نما می باشد و بدون استفاده از ملات و دوغاب در واقع به روش گرانیت سرامیکی خشک انجام می شود. نمای خشک سطوح و لایه های زیر اجرا می شود که اولین لایه آن ساختار شاسی است که با استفاده از پروفیل و شاسی فلزی و انواع پیچ و پرچ ساخته شده و در واقع وزن این پروفیل ها و فلز را تحمل می کنند. قاب هایی که به سازه های اصلی می رسند. ساختمان به هم متصل است و نحوه کار و قسمت کاربردی آن گرم می شود.
به طور کلی انواع مصالح را می توان با استفاده از روش نصب خشک نصب کرد که بسته به جزئیات نصب خشک و همچنین نوع مصالح متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، جزئیات اجرای سرامیک خشک بدون شک با اجرای نما از آجر خشک متفاوت خواهد بود.
اجزای نما خشک
مواردی که قبلاً در این سیستم چند لایه ذکر شد عبارتند از:

عایق حرارتی: توسط اتصالات چسبی یا مکانیکی به بدنه اصلی یا دیوار اصلی ساختمان تولید می شود.
قاب نگهدارنده: برای ساخت و نصب اسکلت یا قاب تکیه گاه از پروفیل های فلزی یا چوب جامد استفاده می شود که در طراحی و نصب آن در فواصل مناسب بیشترین اهمیت را دارد تا قاب نگهدارنده مقاومت خوبی در برابر عوامل و نیروهای جوی داشته باشد. این. وارد شد
فضای تهویه: فضای خالی بین نما و بدنه ساختمان است که به داخل ساختمان می ریزد.
مصالح و اتصالات: مصالح قابل نصب خشک مانند کامپوزیت، سرامیک، نماهای شیشه ای، سنگ و … که به وسیله اتصالاتی مانند پرچ، گیره، تراک و یا انواع پروفیل به پوسته ساختمان متصل می شوند.
توجه داشته باشید که لایه عایق حرارتی با چسب و اتصالات مکانیکی به پوسته ساختمان متصل می شود. فضایی که بین لایه عایق حرارتی و لایه بالایی نما وجود دارد و به آن فضای تهویه نیز می گویند، عملکرد لایه ضد رطوبت را انجام می دهد و از انتقال آن به بدنه ساختمان جلوگیری می کند.
انواع نماهای خشک
، که نشان می دهد سیستم خشک یک سیستم اجرایی است و تنها به یک نما ختم نمی شود. هر ماده ای که بتوان با استفاده از سیستم خشک به دست آورد باید به عنوان خشک طبقه بندی شود.

تعداد نماهایی که در دسته نماهای خشک قرار می گیرند زیاد و متنوع است. دقت داشته باشید که اجرای این نماها خشک باشد اما در جزئیات و بسته به نوع متریال، نحوه نصب آن متفاوت خواهد بود.

انواعی مانند: نوع کامپوزیت، نوع شیشه ای، نوع سرامیکی خشک، نوع آجری، نوع سنگ خشک و ….
سرامیک خشک
برای سرامیک های خشک، می توانم از چینی جامد (سرامیک کامل) یا چینی توخالی (با حفره های داخلی) استفاده کنم.
به طور کلی 2 روش برای نصب سرامیک خشک وجود دارد:
1- نصب قابل مشاهده (قابل مشاهده)
2- نصب نامرئی (قابل مشاهده)

روش اجرای نماهای خشک مرئی و نامرئی
به طور کلی هنگام اجرای نماهای سرامیکی خشک، روش های نصب قابل مشاهده و نامرئی ارائه می شود.
روش انجام نمای سرامیک خشک قابل رویت (Clipsi) به این صورت است که اتصالات و گیره ها نمایان شود.
در سیستم نامرئی اتصالات و گیره ها در پشت کاشی قرار می گیرند و قابل مشاهده نیستند این
در اجرای نمای سنگ نیز وجود دارد زیرا نمای سنگ هم به صورت خشک و هم با اجرای نمای سنگ قابل اجرا می باشد. نمای سنگ خشک، بار مرده بر روی ساختمان قابل اعمال است
اجرای نما از آجر خشک
به طور کلی اجرای نمای آجری به دو صورت خشک و خشک انجام می شود. نمای آجر خشک بدون استفاده از ملات اجرا می شود.
به عنوان یک قاعده هنگام اجرای نمای خشک آجری، یک لایه عایق حرارتی به بدنه ساختمان متصل می شود و سپس پروفیل ها و ریل های فلزی، پیچ ها و قطعات فلزی با فاصله از عایق حرارتی بر روی قاب قرار می گیرند. فاصله بین قاب و عایق باعث بهبود عایق حرارتی ساختمان می شود.

عمودی بودن و ضخامت در هنگام نصب نمای آجری به طور قابل توجهی بر نتیجه نهایی تأثیر می گذارد، بنابراین باید با دقت رنگ سطح را انتخاب کنید که با رنگ آج مطابقت داشته باشد.
نمای کامپوزیت
یکی دیگر از انواع بسیار محبوب و پرکاربرد نمای خشک، نمای کامپوزیت است

، که نمای مدرن محسوب می شود و کاملا خشک است.

نمای کامپوزیت به دلیل سرعت بالا و سهولت نصب بسیار محبوب است و تنها با قدم زدن در سطح شهر ساختمان های زیادی را می بینید که با استفاده از این متریال ساخته شده اند.
به طور کلی، 3 روش برای پیاده سازی نمای ترکیبی وجود دارد:

1- روش ثابت
2- روش هنگی
3- روش H و L

نکته اصلی در نمای کامپوزیت انتخاب ورق مناسب مطابق با ویژگی های سایت پروژه است. در مقاله نماهای کامپوزیت به طور کامل به تمامی نکات مهم در مورد این نوع نما پرداخته ایم و برای اطلاعات بیشتر می توانید این مقاله را مطالعه نمایید.
نما سنگ خشک
امروزه مرسوم است که نمای سنگی را با نصب سنگ از روکش های خشک و بدون ملات که به صورت سیستم کیل (پیچ و لنگر) قابل مشاهده و نامرئی می شود، نصب می کنند. نصب با استفاده از پروفیل ریلی یکی دیگر از روش های اجرای نما با سازه خشک است.
نمای خشک فلزی کششی
نوع دیگر نمای خشک، نمای کششی فلزی است که به نمای دو لایه معروف است. این نما به عنوان پوسته دوم بر روی نمای اصلی ساختمان قرار گرفته و از ورق های فلزی تشکیل شده است.

این ورق های فلزی با استفاده از دستگاه CNC برش داده و کشیده می شوند. مانند کامپوزیت، فلز الاستیک را فقط می توان به صورت خشک اعمال کرد.
نمای شیشه ای
یکی از رایج ترین نماهای خشک ساختمان است که احتمالا در ساختمان های تجاری، برج ها و برخی ساختمان های اداری دیده اید.

انواع نماهای شیشه ای با توجه به روش اجرا نیز جزء نماهای خشک طبقه بندی می شوند. نمای شیشه ای به کمک پروفیل ها و تکیه گاه های خاص ساخته شده و دارای سیستم های مختلفی می باشد. سیستم کرتین وال، اسپایدر و غیره – اینها سیستم های خشک در یک کیسه شیشه ای هستند.
نما HPL
ورق های HPL ورق هایی هستند که با چوب یا مواد دیگر پوشیده شده اند که کاربردهای متفاوتی دارند و در قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

اصولاً ترکیب ورق های hpl از لایه های سلولزی و رزین های فنلی تشکیل شده است که در مواجهه با دمای بیش از 180 درجه سانتیگراد و با پوشش نهایی که این ورق ها را برای استفاده در نما یا هر آماده سازی قسمتی دیگر می پوشاند به استحکام لازم می رسد.

HPL همچنین به عنوان متریالی شناخته می شود که تنها روش اجرای آن روش خشک است، بنابراین نمای HPL نیز جزء نمای خشک طبقه بندی می شود.
نوع خشک بهتر است یا ملات؟
همانطور که قبلا ذکر کردیم و همانطور که از نام دیوار خشک پیداست، در این سیستم از ماسه، سیمان یا دوغاب استفاده نمی شود. قبل از اختراع روش نما خشک از ملات یا چسب برای نصب مصالح نما استفاده می شد که دارای معایب و مشکلاتی از جمله عدم عایق بودن و اتلاف انرژی و همچنین عدم اطمینان از استحکام مصالح در ارتفاع بود.
اجرای نماهای دولایه با استفاده از سیستم ملات تقریبا غیرممکن است و برای اجرای یک نمای دو لایه کاربردی و بادوام باید از سیستم اجرای نما خشک استفاده کرد.
علاوه بر این در ساختمان های بلندمرتبه مقاومت و مقاومت نما در برابر تاثیرات باد و عوامل جوی بسیار بهتر و بیشتر از عملکرد محلول می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید